Navigation Menu+

Metafonie (Novembre 2020)

Metafonie (Volume 1 & 2) – Album – Cover by Dario Panzeri



Metafonie

Performed & Recorded by Matteo Mariano (2019/2020) 

AN ELECTRONIC VOICES ALBUM

“Metafonia” is the Italian word that identifies the phenomenon known in parapsychology as “electronic voices”.

– Metafonia I is the second track in order of publication, approaching Halloween and the dark atmosphere of this historical period are reflected in the dark character of this track.

– Metaphony III is the third in order of publication and the one where the source voices are more treated, in fact they are unrecognizable compared to the other sound elements that create the track.

– Metafonia VI is the first track in order of publication, and the last in order of numbering, of a series of compositions inspired by this phenomenon.

– Metafonia II, IV and V are the less edited tracks, in order to leave the spirit of improvisation unchanged. Ideally these three tracks represent a second volume within the first volume.

Each piece was made starting from vocal samples recorded and processed in real time with a laptop (and with the addition of some synths). The only voice behind these pieces is mine (at least I think, and above all I hope, even if I can never be completely sure), recorded while I was improvising random phrases, as if I were my own medium.

I waited a long time before deciding to finish and release this series of songs, the gloomy atmosphere of this end of October 2020 made me realize that it was time to let them go.

This is the first collection of songs made with this technique of editing random vocal recordings. Others to come.

“Metafonia” è la parola italiana che identifica il fenomeno noto in parapsicologia come “voci elettroniche”.

– Metafonia I è la seconda traccia in ordine di pubblicazione, e la prima in ordine di numerazione, di una serie di composizioni ispirate a questo fenomeno. L’avvicinamento di Halloween e l’atmosfera oscura di questo periodo storico si riflettono nel carattere oscuro di questa traccia.

– Metafonia III è la terza in ordine di pubblicazione e quella dove le voci sorgenti sono più trattate, infatti sono rese irriconoscibili rispetto agli altri elementi sonori che creano la traccia.

– Metafonia VI è la prima traccia in ordine di pubblicazione, e l’ultima in ordine di numerazione, di una serie di composizioni ispirate a questo fenomeno.

– Metafonia II, IV e V sono le tracce meno editate, in modo da lasciare invariato lo spirito dell’improvvisazione. Idealmente queste tre rappresentano un secondo volume dentro il primo volume.

Ogni brano stato è realizzato a partire da campioni vocali registrati ed elaborati in tempo reale con un laptop (e con l’aggiunta di un po’ di synth). L’unica voce alla base di questi brani è la mia (almeno credo, e soprattutto spero, anche se non potrò mai esserne del tutto certo), registrata mentre improvvisavo frasi casuali, come fossi il medium di me stesso.

Ho aspettato diverso tempo prima di decidere di terminare e pubblicare questa serie di brani, l’atmosfera cupa di questo fine di ottobre 2020 mi ha fatto capire che era arrivato il momento di lasciarli andare.

Questa è la prima raccolta di brani realizzati con questa tecnica si editing di registrazioni vocali casuali. Altre a venire.

Released October 31, 2020

all rights reserved